Закачки с пушачки! Ден за борба с цигарения дим, ли?

Posted on 19 November 2010 by nicofree


Ако не сте забелязали, случайно – вчера беше международния ден за борба с цигарения дим, борба с пушенето, борба с цигарите, или както там искате да го наречете.

Борбата премина в характерното вяло темпо, като добре, че бяха усилията на няколко медии, които поради липса на сериозни скандали в държавата, бяха отделили сериозен ресурс в отразяването на кампаниите.

Борбата вървеше на приливи и отливи, както се казва. На края всяка инициатива от кампаниите беше тръшната възнак и туширана от естественото недоверие на пушачите към подобни прояви и насилствено натискане за спиране на цигарите. Вижте защо …

Как премина борбата с пушенето, всъщност?

В медиите

Медиите направиха всички усилия кампаниите да бъдат представени с необходимия драматизъм. Млади репортерки, със загрижени лица ни съобщаваха ужасяващи статистики за заболявания и починали от усложнения пушачи.  Промотърки със странни одежди щъкаха напред назад по„стратегичски кръстовища” и предлагаха на хората да си измерят съдържанието на въглероден двуокис в кръвта, като духнат в една джаджа. Последният път, когато гледах подобен опит, една репортерка, на около 30, си призна, че е пушачка и духна в уреда. Уредът, на свой ред, отчете състояние на дробовете като на 22 годишно момиче, всичко това в ефир – голям конфуз, или дребна закачка с пушачка? Наистина репортерката си беше хубава.

Във възможно най-НЕгледаното време течаха тежки интервюта на мастити специалисти по тютюнопушене, на които от космоса им личаха два основни  проблема. Едните никога не бяха запалвали цигара в живота си, а другите пушат и в момента.  Съответно темите на разговор се въртяха около това колко са вредни цигарите, какви болести причиняват, колко е трудно да се откажат – все неща, които пушачите знаят много добре. Точно нещата, които пушачите не искат да слушат вече, защото са наясно с тях. Скука невероятна.

По улиците

По улиците беше малко по-динамично, но също толкова „успешно”.
Знайни и незнайни организация преследваха пушачи по улиците и ги караха да си хвърлят кутиите с цигари в кошчета, за да отчитат успехи в борбата. След няколко часа , след като бяха отчели 3 изхвърлени празни кутии и 235 изпращания на майната им, оперативните отговорници по кампаниите смениха тактиката – започнаха да искат от пушачите просто да си загасят цигарата в тяхната кофа. Този стратегически ход драматично повиши отчетността на загасените цигари, докато броя на пращания на майната им се запази почти непроменен.

Ангажираност на държавата

Държавата не беше намерила пари за да направи някаква сериозна медийна кампания, предшестваща деня на епичната борба с цигарите. Не видях нито един рекламен клип в праймтайма, не видях нито един билборд на въпросните стратегически кръстовища. Не видях никаква ангажираност и интерес. Да не говорим, че не видяхме никаква креативност на кампаниите, на презентациите.

Не видяхме елементарно усилие тази кампания да стигне до хората, за които е предназначена.

Явно много хора просто бяха отбили номера, както за повечето неща, от които не може да се направи някаква схема за личностно стимулиране. На горната снимка можете да видите част от кампания, която се използва в USA. Не казвам, че е перфектна, но все пак е нещо. Преди да я разгледате цялата, предупреждавам, че някои от използваните материали за онагледяване могат да се сторят на някой малко стряскащи.

Да обобщя

Борбата се проведе в напълно пехливански стил – неразбираеми правила, и се отчете с победа с неясни критерии.

По мое мнение, такива кампании са предварително обречени. Пушачите не четат интервюта, не гледат стресиращи филмчета, не искат да си изхвърлят кутията цигари от 5 лева в кофата на първата срещната тийнейджърка, най-малко защото самата тя ще гепи цигарите от кофата и в почивката от кампанията за борба с цигарите, ще забоде един фас на скришно (или на яве).

Пушачите бягат от такива тъпи кампании, като дявол от тамян. Те просто искат да ги оставят на мира, да не им се бъркат, да не ги стресират допълнително с послания от тип „Пушите ли – значи ей сега ще умрете!”.

В такива дни пушачите пушат два пъти повече, като използват случая да се скарат с някой кампаниен лидер.
Пушат два пъти повече напук на системата.
Пушат повече напук и на лицемерната политика на държавата, която от една страна ги кара да се заврат в миша дупка с цигарите си и им увеличава цените, а от друга много внимателно гледа да не прилага собствените си правила, защото пушачите наливат в бюджета стотици милиони, под формата на акцизи.

Такива кампании са пълна загуба на време, защото те не отговарят на основните изисквания за една кампания:

Първо – да има цел и да е насочена към определена група хора,

Второ – да достигне до тях,

Трето -  да постигне целта си, чрез механизъм за отчетност на постигането на целта.

При нас имаме само първото – на теория кампаниите са насочени, но второ и трето – не са постигнати в никакъв случай! Получава се кампания на „куц крак”.

Толкова от мен по кампанията от вчера.

А вие не се колебайте, споделете какви са впечатленията ви от вчерашната борба с тютюнопушенето? Кажете, дали ви помогна да спрете цигарите, да се замислите да ги спрете, или напротив, по скоро ви подразни?

Споделете – това може да се окаже полезно за хората, които правят такива кампании, най-после да повикат един пушач и да го питат какво точно да НЕ правят.

11 Comments For This Post

  1. frog Says:

    Хареса ми, хахах :)

    Майната им на тези нахалници и лицемери! “Борба”, пфу, да хващат шумата, щом ще се “борят” с хората.

  2. vanio.kamenov Says:

    Просто не можеш да останеш безучастен към такава кампания – не можеш да се сдържиш да не ги осмееш :о)
    Например името “Борба с цигарения дим” – нещо като бирба с въображаем противник. Нанасят се серия от силни, но хаотични удари в празното пространство. И така всяка година, консистентно и упорито.

  3. Az Says:

    Честно казано в карайните квартали на София около южната дъга на околовръстното, никаква кампания не се усети; Явно всички са се конценрирали в центъра или около новинарските студия на телевизиите :)
    По горната статия биж добавил и още едно изискване: четвърто – цялогодишност- кампаниите за каквото и да е било, са част от маркетинговия микс за продажба на продукт; Какво продавате? – услуга, като помощта от отказване от цигарите или самите цигари?!? ПОне 3 минути от новините бяха изпълнени с откровенни реклами на цигари и вечерния блок на 90 % от телевизиите заприлич на холивудска продукция от 90-те. Не става с кампании господа а чрез целогодишна насочена политика , подкрепена на 98 % поне от държавата; Вземете за пример Великобритания, Исландия, Австрия – страни с най-голям процент отказали се пушачи, та дори костеливи орехи като Германия и Франция, виж те как го правят или поне, гледайте им новините, за да видите как се прави “кампания”; Уж сме страна от ЕС, а някак все не ни се получава…
    Честит 18-ти Ноември, 2010 , денят на Beaujolais nouveau!

  4. vanio.kamenov Says:

    Не бих могъл да го кажа по добре , Az!
    Много интересно наблюдение – по време на самата кампания срещу тютюнопушенето, се правеше скрита реклама на цигари!
    Определено в нашата страна сме новатори в това отношение.

  5. frog Says:

    Тези тъпи кампании стават само за надъхване на непушачите за “борба”, пхапхааа, и зорлен да се карат с хората. Така като гледам някои колко са войнстващи, скоро и с тояги ще тръгнат да се налагат. :lol:

    Дреме ни на нас, пушачите, от кампаниите им – само се отегчаваме. :P

  6. frog Says:

    П.П. Ваньо, поздравления за публикацията. :)

  7. vanio.kamenov Says:

    Frog благодаря, приемам поздравленията!

    Идеята да напиша статията, беше да покажа колко е сбъркан подхода на огромен брой “отговорни фактори” към отказването от тютюнопушенето.

    Както се досещаш, вероятно, моята идея е да помагам на хората, които искат да спрат да пушат, но това да стане по един естествен път, който самият аз изминах преди време.
    Поздравявам теб, като един пушещ, но не чак толкова войнствено настроен коментатор!

    Вероятно ти е минало вече от вчера :о)

  8. frog Says:

    Ваньо, вижда се, че си добронамерен и умерен човек. :)

    Не ми е минало – държи ме още откакто човечето Дянков откри фронта срещу пушачите, само и само да оправдае космическото вдигане на акциза. Дразня се, че са толкова тъпи, че да му се вържат – изкуственото противопоставяне на едни на други групи хора е елементарна хватка за замазване на основния замисъл. Който винаги е ПАРИ. Забелязах и една друга тенденция тези дни – сега се съсредоточиха върху жените-пушачки. :)
    Прочее тези тъпи кампании, писани на коляно, не са ли и те ръководени от принципа “да усвоим и оправдаем там едни пари”? Разбира се. :)

  9. vanio.kamenov Says:

    Привет, Frog :o )
    Аз лично не смятам че има обавен фронт срещу пушачите, или някаква война се води с тях. Според мен има някаква половинчата лицемерна политика, зад която прозират нечии намерения да изкара мангизи.
    Но, ако погледнем нещата “честно в очи” – пушачите винаги са приемали такива мерки като война, или най-малко като фронт. Знам това защото аз самия 15 години бях активен и редовен пушач, при това войнствен :о)

    Аз само искам да ударя камбаната, със съобщението. че това, което се прави не е в помощ на пушачите, че се харчат пари на вятъра и че така хората се наистина се настройват едни срещу други.

    Какво можем да направим, това да не се случва?
    Да си пуснем “Hell’s Bells”, и да креснем, или бавно и меродично да работим в посоката, коят осмятаме за вярна?
    Кажи ми, аз още не съм решил :о)

  10. frog Says:

    Аз си слушам “Hell’s Bells” и си кряскам, без да са ми необходими кампании, но на вас работа няма да ви свърши – Фил Руд е върл пушач и дими нон стоп даже и на сцената. :)
    http://www.drummerworld.com/pics/drumpics8/phil-Rudd2.jpg

    Майтапът настрана. След изказванията на Дянков, в нета се разрази една антиникотинова истерия, подхранвана периодично от народните представители и някакви лелки от МЗ. Протести, вопли, оплаквания, крясъци, че чак и обиди. Чудно ми е, че не ти е направило впечатление. Бавно и полека трябва, щото иначе се дразним и отегчаваме. И се заинатяваме. :lol:

    Хубави почивни дни ти пожелавам :)

  11. vanio.kamenov Says:

    Воплите, крясъците и обидите не са в моя стандартен арсенал от изразни средства, за това не съм и забелязал кресчендото след Дянковите изказвания. А и проблема не е в някой си политик или даже политическа идея, проблемът е че самите кампании са без реален ефект.

    Никой не може насила да накара някой да спре да пуши, само самият човек може да реши това. Аз само се опитвам да бъда полезен по мой си начин.

    Хубав уикенд пожелавам и аз на теб! :о)